Mizející lesy na Vysočině přinášení nové možnosti pro školství
Na Vysočině, na místě bývalých lesů rostou jak houby po dešti nové lesní učebny pod širým nebem. Školy si tak (raději v katastrech svých obcí) budují nové vzdělávací prostory, které splňují epidemiologická kritéria, doporučení odborníků učit v přírodě a mnohé nesmyslné přesto zákonné hygienické požadavky.
V lese či na pasece se učí ale úplně jinak, než v klasické třídě. Frontální výuka se nevede ze stupínku, ale z nejvyššího pařezu. Děti si místo na koberec sedají do mechu. Tabule i obraz stařičkého mocnáře visí na často posledním stromě bývalých lesů. „Pokud je moc sluníčka, zalezeme pod strom, pokud prší, tak taky, větrat nemusíme,“ říká učitelka ze ZŠ Pod Stromem a nepřeje si být jmenována. Učí tu dnes poprvé a má problém překřičet zpěvné ptactvo v koruně stromu.
Lesní učitelé jsou inovátoři v nových metodách, zvláště v té problémové, když se jim nedaří zapojit dataprojektor. A když se nakonec přece jen rozsvítí, sluníčko je silnější. „Chytré interaktivní tabule jsou tu úplně k ničemu“, dodává učitelka a ukazovátkem odhání všudypřítomný dotěrný hmyz.
O tyto neobyčejné vzdělávací metody se již předem zajímala Česká školní inspekce. Pro nepřetržité hodnocení kvality vyučování si vymínila umístění speciální inspekční budky s ochranou proti povětrnostním poměrům, s vytápěním a kávovarem. Skvělým řešením, ze kterého byly nakonec nadšeny obě strany, se ukázalo umístění inspekční budky formou posedu. Kterou tak nejen myslivci, ale už i učitelé přezdívají kazatelnou.
Budování lesní učebny narazilo na nečekané obtíže. Dotčené orgány byly velmi zaskočeny touto speciální žádostí. Zvláště krkolomné bylo jednání s hygieniky. Přemíra čerstvého povětří zamotala hlavy nejen úředníkům, ale také údaji odečítaných z příslušných tabulek. Spočítat objem učebny tak, aby byl zajištěn dostatek čerstvého vzduchu na jednoho žáka, se stal úplným hlavolamem.
„Náš původní výpočet sloupce vzduchu po hranici atmosféry jsme nakonec redukovali na výšku stromů a měli jsme to v kapse. Pro jistotu jsme však do učebny umístili měřiče CO2.“, dodává ředitel školy.
Vyučování v lese má však i collateral benefits či side effects. Mášenka se skamarádila s vlkem, Karkulka s medvědy, Budulínek s jelenem a Smolíček s liškou. Sněhurka naštěstí trpaslíky nenašla a zaměřila se na poznávání půdních breberek. Z Baby Jagy se stala skvělá školnice.
Věříme, že tento typ vzdělávání najde své nadšené příznivce, zvláště mezi učiteli, kteří při pohledu na obrazovku počítače již omdlévají. Jako protiváhu on-line výuce tak jistě přijde vhod klid v lesní učebně. Alespoň v liché týdny; obden; žáci do 150 cm dopoledne, ostatní odpoledne; prostě podle aktuální epidemiologické situace.
Kůrovec nám pomohl rozpomenout se na dávno známé zkušenosti. Na černobílé fotografii vidíme, jak se učilo již v roce 1901! Historické kostýmy na fotografii ze současnosti nejsou náhoda. V některých školách tak nejen vzdávají hold starým osvíceným kantorům, ale zkušenosti ukazují, že pomáhají utužovat dnes tolik chybějící kázeň.
Jozef, Martin a Honza Chaloupkovi,
psáno pro časopis Pedagogický optimismus na věky, 1. 4. 2021