Horní Krupá – nabídka programů

Výukové programy v ekocentru Horní Krupá na školní rok 2024/2025

Programy v ekocentru Chaloupky Horní Krupá trvají 120 minut pro děti z mateřských škol a 180 minut pro žáky základních a středních škol. Terénní programy jsou delší. Minimální počet placených účastníků je 15. Přestávka je zařazena uprostřed programu a není započítána do doby výuky!O přestávce je možné využít námi připravený pitný režim.

Programy s výukou pouze v učebně zařazujeme přednostně do zimního období. Venkovní programy mají mokré alternativy s výukou v učebně. Je nutné, aby žáci měli vhodné oblečení a pláštěnky do terénu! Pro programy u potoka a v zahradě doporučujeme holínky. Pokud program probíhá v učebně, včetně mokré varianty programu, jsou nutné přezůvky.

Adresa: Horní Krupá 39, 580 01 Havlíčkův Brod, zeměpisné souřadnice: 49°40‘25.961“N, 15°34‘57.765“E (více o centru zde)

► Programy objednávejte krupa@chaloupky.cziva.kopecka@chaloupky.cz. od 27. 8. 2024.
Objednávejte e-mailem, uvádějte název programu, třídu a počet žáků, dobu (hodinu) příjezdu, případně další specifika skupiny. Po objednání obdržíte podrobnější informace a potvrzení přijetí termínu.

Potvrzování programů: U objednaného programu, prosím, potvrďte příjezd 14 dní před stanoveným termínem.


Ceny na školní rok 2024 /2025

Cena na 1 účastníka:                                                   180 minut         90-120 minut

Programy pro školy se sídlem v Kraji Vysočina:        180 Kč              145 Kč
Minimální počet 15 dětí na program:                               2.700 Kč           2.175 Kč

Programy pro školy MIMO Kraj Vysočina:                   330 Kč              260 Kč
Minimální počet 15 dětí na program:                             4.950 Kč            3.900 Kč

 

PROGRAMY PRO ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY

SIMULAČNÍ HRY (i u vás ve škole)

PROGRAMY PRO MŠ A MLADŠÍ ŽÁKY

POBYTOVÉ PROGRAMY NA VYSOČINĚ

 


PROGRAMY PRO ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY


Ronovec (terénní program)

1. – 9. třída ZŠ, SŠ, březen - listopad, 4 nebo 5 hodin 

Navštívíme přírodovědné i historicky velmi zajímavé území mezi obcí Břevnice a zříceninou hradu Ronovec nedaleko Havlíčkova Brodu. Lokalita je vyhlášena územím Natura 2000. Vydáme se do historie za Smilem z Lichtenburka. Cestou budeme porovnávat různé typy lesních společenstev a zjistíme, co se děje s lesy v době klimatické změny, co dokáže kůrovec a co se stalo s nejstarším smrkem na Vysočině. Start a cíl je na vlakové zastávce Břevnice, délka trasy 6 km - lze domluvit i jinak. Program probíhá v terénu: lokalita Břevnice – Ronovec.

Program je upraven pro různé věkové skupiny 


(NE)může za to kůrovec

3. – 9. třída ZŠ, 1. roč. SŠ / duben – říjen / 180 minut

Lesy na Vysočině nám mizí před očima. Co je příčinou? Děti prostřednictvím hry a zkoumání lesa vyřeší tuto otázku. Jednotlivé části programu jsou uzpůsobeny věku žáků. Program probíhá celý v terénu a koná se za každého počasí. Nutné oblečení a obutí do terénu.

Je nutno domluvit místo, kde bude výuka probíhat (abyste tam měli snadnou cestu).


Voda kolem nás

6. – 9. třída ZŠ / duben – červen / 180 minut

Voda je nezbytná součást našeho života. A hospodaření s vodou ovlivňuje vodní režim krajiny. Program je zaměřen na vodní biotopy a na jejich nenahraditelnost v přírodě. Součástí programu bude i lovení a určování drobných vodních živočichů. Program se koná za každého počasí. Nutné oblečení a obutí do terénu.


Stromy, staří velikáni

4. – 9. roč. ZŠ, SŠ / duben–listopad / 180 minut

Stromy jsou pamětníci dob dávno minulých. Byly zde před námi a budou snad i po nás! Program je zaměřen na krásu stromů starých velikánů. Ukážeme si funkce dřevin v přírodě, dotkneme se určování druhů podle znaků i růstu stromů. Budeme zjišťovat, kolik uhlíku zadrží strom a jak ovlivní mikroklima v okolí. Jednotlivé části programu jsou uzpůsobeny věku žáků. Program probíhá v přírodě, na stezce nebo v zahradě; program lze zahájit u Dolní Krupé.


Neskočíme na špek

7.–9. třída ZŠ a SŠ / říjen - duben / 180 minut
Program probíhá ve vašem supermarketu

Pojďte s námi odhalit mazané triky supermarketů a staňte se poučenými a odpovědnými zákazníky. Společně se zaměříme na problematiku privátní značky, obsahu palmového oleje v potravinách, dovozu ovoce a zeleniny ze zahraničí, biopotravin, lokálních produktů, nadbytečných obalů a dalších. Dozvíme se, co je uhlíková stopa potravin a pyramida odpovědného nakupování.

Pozor, organizace tohoto programu je velmi specifická. Program je vhodný pro školy, které mají v docházkové vzdálenosti větší obchodní řetězec typu Billa, Albert, Tesco, Kaufland, Penny. První část programu se odehrává zde, poté se přesuneme do školy, kde vyhodnotíme náš průzkum.


Zelená oáza

6. – 9. třída ZŠ / březen – červen / 180 minut

Zahrada jako malé řešení velkých problémů. Zahrady přispívají ke zvyšování biodiverzity, podporují šetrné hospodaření se srážkovou vodou a vytvářejí vhodné prostředí pro volně žijící živočichy. Stávají se biocentry, která pozitivně ovlivňují klima, regulují vlhkost vzduchu a zachycují prachové částice. Přijďte s námi objevovat kouzla přírodní zahrady. Program se koná za každého počasí. Nutné oblečení a obutí do terénu.


Zelená planeta Země

6. – 9. roč. ZŠ, celoročně, 120 minut

Představíme si rostliny jako zelené továrny a zopakujeme si fotosyntézu. Žáci si sami vyzkouší, jak funguje skleníkový efekt. Dozví se, jak člověk zasahuje do tohoto koloběhu a jaký to má dopad na klima na Zemi.


Luční krásky a babice II.

6.7. třída ZŠ / dubenříjen / 180 minut

Program Luční krásky a babice upravený pro 6. a 7. roč. rozšířený o čeledě rostlin, krátký botanický průzkum a porovnání kvetoucí a hospodářsky využívané louky. Program probíhá v zahradě a na stezce Za Humny.


To have green fingers

3.7. třída ZŠ / dubenříjen / 180 minut 

Zahrada žákům nabízí výukový prostor i pro anglický jazyk. Žáci se seznámí s anglickými slovíčky z oblasti zahrada a zelenina a dozví se o anglických idiomech. Připraví si pokrm z ovoce a zeleniny, vyzkouší si práci na zahradě a v programu využijí i výtvarnou techniku koláže. Jednotlivé části programu jsou uzpůsobeny věku žáků. Program probíhá v zahradě a v učebně.


Erteple a zemáky

1.–7. třída ZŠ / listopad–březen / 180 minut 

Vysočina je kraj, kde kvetou brambory.  Brambory jsou hlavním tématem programu. Zjistíme odkud pochází, jakou měli historii a jak ovlivňují život lidí. Brambory ochutnáme, naučíme se je pěstovat konvenčním i ekologickým způsobem, využijeme je i výtvarně. Program je přizpůsoben různým věkovým skupinám.


Včelí království

1.–7. třída ZŠ / duben–červen / 180 minut 

Nahlédneme do tajemství včelího království. Prozkoumáme život včel, ukážeme si, jak pilně pracují, jaká umí řemesla a jak se spolu domlouvají. Pomůžeme Věrce se sbíráním nektaru a pylu z květů. Ochutnáme včelí produkty. Program je přizpůsoben různým věkovým skupinám. V rámci návštěvy úlu, je nutné, aby děti měly dlouhé rukávy a nohavice!


Nesu, nesu Morenu

1.–5. třída ZŠ / duben / 180 minut 

Žáci se dozví, proč v názvu Velikonoc slyší dvě slova „velká“ a „noc“. Poznají tradice od Masopustu do Velikonoc, seznámí se s velikonočním pečivem. Také si zahrají staročeské jarní hry, ozdobí si vajíčko z přírodnin a vyrobí si velikonoční dekoraci.


Živáčkové na zahradě

1.5. třída ZŠ / březen – listopad / 180 minut 

Pojďte s námi prozkoumat biodiverzitu přírodní zahrady a seznámit se s jejími obyvateli. Jací živočichové se mohou v zahradě vyskytovat? Mohou nám být něčím užiteční? Prozkoumáme pestrý život v kompostu. Ukážeme si různé typy ptačích budek, hmyzích domků, květinových záhonů a dalších prvků, které volně žijící živočichy do zahrady nalákají. Program probíhá v zahradě a v učebně.


Luční krásky a babice I.

1. - 5 třída ZŠ / duben – říjen / 180 minut 

Budeme se věnovat poznávání a určování lučních bylin. Ukážeme si variabilitu a krásu lučních společenstev. Zvolíme si luční krásku. S bábou kořenářkou se budeme věnovat využívání bylin člověkem. Zkusíme si vyrobit parfém a barevnou paletu a na závěr si s rostlinami procvičíme abecedu. Program probíhá v zahradě a na stezce Za Humny.                                                                                        


Vodní breberky

1. - 5. třída ZŠ / dubenříjen / 180 minut 

Program je zaměřen na vodní biotopy a na jejich nenahraditelnost v přírodě. Budeme zkoumat bezobratlé živočichy ve vodě a u vody. Ukážeme si přizpůsobení živočichů vodnímu prostředí. Vyrobíme si chrostíka. Program probíhá v přírodě, část v učebně; doporučujeme holínky, žáci s sebou roličky od toaletního papíru; program lze zahájit i u Dolní Krupé.


Badatelství u potoka / na louce

4.9. třída ZŠ / duben – září / 180 minut 

Na 3 hodiny se žáci stanou vědeckým týmem u Krupského potoka nebo na louce (dle domluvy). Zvolí si téma výzkumu, vytvoří vědeckou hypotézu a postupně se pokusí hypotézu ověřit a vyhodnotit. Program probíhá u potoka nebo na louce a v zahradě.


Bude zima, bude mráz

1. – 7. třída ZŠ / listopadbřezen / 180 minut 

Program o ptácích tažných a stálých, zvláště o ptáčcích na krmítku. V průběhu programu nakoukneme do ptačího světa. Zjistíme, proč potřebují ptáci peří, jak jsou přizpůsobeni prostředí a potravě a proč někteří odlétají a jiní zůstávají na zimu. Ukážeme si, čím ptáky v zimě přikrmovat a vyrobíme si krmítko. Jednotlivé části programu jsou uzpůsobeny věku žáků. Program probíhá v učebně a na zahradě.


Kam odpad můj odpad

1.5. třída ZŠ / listopad – duben / 180 minut 

Kam vyhodit PET lahev už určitě víme, co ale například se starými bateriemi, oblečením nebo žárovkou? A co se s odpadky děje po tom, co je vyhodíme? Během programu zjistíme, jak správně třídit veškerý odpad, co se s ním po vytřídění stane a co vlastně znamená slovo recyklace. Vlastníma rukama si vyrobíme recyklovaný papír a zjistíme, proč je třídění odpadu důležité. Program probíhá v učebně a v zahradě.


Cesta chleba

1.9. třída ZŠ / celoročně / 180 minut 

Chléb, který si můžeme v obchodě koupit, prožil na své cestě několik zastavení. Víme, která to jsou, a co se na nich událo? V našem programu seznamujeme žáky s cestou chleba – z pole, přes mlýn, pekárnu, až k nám do domácnosti. Vrátíme se do časů našich prababiček – zkusíme si mlácení cepem, pečení chlebánků v kamnech a také představíme pravidla, která se dodržovala při pečení chleba. Jednotlivé části programu jsou uzpůsobeny věku žáků. Program probíhá v učebně a v zahradě.


Cesta mléka

1.7. třída ZŠ / celoročně / 180 minut 

Mléko urazí velmi dlouhou cestu, než se dostane na náš stůl. Víme, jak tato cesta mléka vypadá a jaká má zastavení? V našem programu seznamuje žáky s cestou mléka - od telátka, přes kravičku, zpracování mléka a nakonec až k nám do domácností. Vrátíme se v čase do dob našich prababiček - podojíme krávu a kozu, uděláme si vlastní máslo a zkusíme si, jaké je to být hospodářem. Jednotlivé části programu jsou uzpůsobeny věku dětí. Program probíhá v učebně.


Ochutnejte vánočního kubu

1.9. třída ZŠ / prosinec / 180 minut 

Program přenáší žáky do doby minulé, seznamuje je s tradičním venkovským prožíváním vánoc a tradičními vánočními zvyky. Žáci si vyzkouší pouštění lodiček, třesení bezem, házení pantoflem, ale i jiné zvyky, jako třeba stoupnutí si bosou nohou na sekeru. Vyrobí si třezolku z jablíčka nebo stolovníček. Ozdobí si štědrovečerní stůl tradiční horáckou ošatkou, ochutnají vánočního kubu a postaví si živý betlém. Program probíhá v učebně; přineste si každý jedno menší jablko.


SIMULAČNÍ HRY (v termínech listopad–duben)


Jak se žije v Podnebíně

7. – 9. tř. ZŠ, SŠ / listopad  duben / 150 - 180 min
S programem můžeme přijet i k vám do školy.

Simulační hra z dílny ekocentra Sever, vystavěná na principu rolové hry. Zástupci obcí (členové jednotlivých týmů) jednají o možnostech přípravy obce na dopady klimatické změny (tzv. adaptačních opatřeních). Zastupitelstvo má k dispozici šestnáct možných opatření, z nichž některá jsou účinná více, jiná méně. Zda zvolili lepší či horší opatření ukáže klimatická situace, která nastává náhodně na konci každého kola hry. Po sehrávce je s žáky reflektována optimální klima - adaptační strategie.


Paseka

6. – 9. tř. ZŠ, SŠ / listopad  duben / 150 - 180 min
S programem můžeme přijet i k vám do školy.

Zahrajeme si simulační hru Paseka z dílny Chaloupek. V úvodu programu se zamyslíme jakou roli mají lesy v době klimatické změny, jak přispívají k pohlcování uhlíku z atmosféry. A také jak klimatická změna ovlivňuje les. V naší hře se pokusíme z vyprahlé paseky s řadou pařezů znovu vytvořit les.  Využijme pomocníky, semínka nesená větrem i ta co dlouho spí v podzemí a společně vypěstujeme les! V závěru si ukážeme opatření, která přispívají k adaptaci na změnu klimatu, a která ukládají tuny uhlíku do zdravějších ekosystémů.


Obchvat města

6. – 9. tř. ZŠ, SŠ listopad  duben / 180 min
S programem můžeme přijet i k vám do školy.

Rolová hra, která žáky seznamuje se základními prostředky demokratického rozhodování – diskusí a vyjednáváním. Žáci se v různých rolích při simulovaném jednání obecního zastupitelstva o variantách budoucího obchvatu snaží prosadit maximum zájmů, které z jejich role vyplývají. Zároveň naslouchají argumentům ostatních postav a konfrontují je s vlastními argumenty. Na závěr žáci hlasují o výsledné variantě řešení a následuje rozbor jednotlivých rolí. Rolová hra je navržena podle skutečného problému plánované výstavby silničního obchvatu, a je možno jí upravit na aktuální problém vašeho města. 


U jezera

4. – 9. tř. ZŠ / listopad  duben / 180 min
S programem můžeme přijet i k vám do školy.

Simulační hra, která napodobuje užívání společného přírodního obnovitelného zdroje – vody – několika podniky (skupinkami 2 – 4 žáků) rozmístěnými na břehu fiktivního jezera. Podniky mají za úkol dosáhnout maximálního možného zisku na konci hry, ale na celkovou úspěšnost má vliv to, v jakém stavu do jezera vracejí vodu, kterou potřebují pro svou činnost: znečištěná voda znamená vysoké okamžité zisky, ale pokles kvality vody v jezeře, což má za následek pokles budoucích zisků. Naopak čištění vody přináší menší okamžité zisky, s potenciálem k zajištění trvale udržitelného zdroje příjmů. Kromě vzdělávacích environmentálních cílů se při hře projeví mj. i dynamika a vztahy ve třídě, kterých může učitel využít při další skupinové práci s kolektivem. Žáci jsou seznámeni s riziky znečišťování povrchových vod a s možnostmi čištění vod. 


PROGRAMY PRO MŠ A MLADŠÍ ŽÁKY


Bydlí tu s námi stromy

MŠ / duben–říjen / 120 minut

Dětem představíme naše důležité kamarády na Zemi, a sice stromy. Dozvíme se, proč jsou nezbytné pro krajinu. Ukážeme si, jak vypadá takové malé miminko stromu, jak roste. Budeme zkoumat stromy, kůru, šišky, listy, plody. Zjistíme, kdo všechno může na stromě bydlet. Společně zkusíme přijít na to, proč jsou pro nás stromy důležité a proč je třeba se k nim hezky chovat. Program probíhá v zahradě a na stezce Za humny nebo v učebně.


Kam zmizel salát 

MŠ / duben – říjen / 120 minut

Děti v roli detektivů putují po zahradě a pátrají po zloději salátu. Na zahradě se při tom setkávají s různými živočichy, kteří žijí na zemi, pod zemí i ve vzduchu a zjišťují, čím se kdo živí. Podaří se jim nakonec nalézt skutečného zloděje salátu? Program probíhá v zahradě a v učebně dle počasí.


Kdo nám bydlí v koši

MŠ / říjen – duben / 120 minut 

Papíráček, Plastík, Sklíčko a Kompostík jsou naši kamarádi, se kterými se zábavnou formou naučíme správně třídit odpad. Společně zjistíme, proč je třídění odpadu důležité a nezapomeneme ani na kompost. Kdo nám pomůže rozveselit smutného kamaráda Popeláčka? Program probíhá v učebně a v zahradě.


Ovečka Krupička a kamarádi

MŠ / celoročně / 120 minut 

Ovečka Krupička seznámí děti se svými kamarády, hospodářskými zvířaty. Děti se dozví, čím jsou nám užitečná a také, jak se o ně správně starat, aby byla spokojená. Domů si pak každý odnese vlastní plstěný výrobek z ovčí vlny. Program probíhá v zahradě, za nepříznivého počasí v učebně.


Půjdem spolu do Betléma

MŠ /listopadprosinec / 120 minut

Připomeneme si tradiční betlémský příběh Vánoc, některé staročeské zvyky Štědrého dne a večera, vyrobíme si ozdobu na stůl a společně se naladíme na přicházející svátky. Betlém uvidíme nejen papírový, perníkový, vyřezávaný, ale i živý! Program probíhá v učebně. Přineste si každý jedno menší jablko.


My se zimy nebojíme

MŠ / listopadbřezen / 120 minut

Program o zimní přírodě. Čekají nás různé zimní hrátky venku i v učebně. Jak se mají zvířátka v zimě venku? Zaměřeno na smyslové vnímání a přírodu. Polovina programu probíhá venku, druhá polovina v učebně.


Ferda Mravenec a kamarádi

MŠ, 1. a 2. třída ZŠ / dubenříjen / MŠ: 120 minut, ZŠ: 180 minut

Programem nás provede Ferda Mravenec. Zahrajeme si na mravence a dozvíme se spoustu zajímavostí z mravenčího života, lupou si prohlédneme mravenčí stavbu těla. Vyzkoušíme si mravenčí spolupráci při stavění mraveniště a hledání potravy. Naučíme se mravenčí písničku… Jednotlivé části programu jsou uzpůsobeny věku dětí. Program probíhá v učebně a v zahradě.


Živáčkové na zahradě I.

MŠ / duben – říjen / 120 minut 

Seznámíme se s živočichy, které můžeme potkat na zahradě a prožijeme část života ještěrek, motýlů, ptáčků. Ukážeme si, proč a čím jsou užiteční. Budeme pozorovat různé malé "breberky" žijící v kompostu. Na závěr si zahrajeme Motýlí pohádku. Program probíhá v učebně a v zahradě.


Veselé Velikonoce                    

MŠ / duben / 120 minut

Děti se dozví, proč v názvu Velikonoc slyšíme dvě slova: „velká“ a „noc“? Seznámí se s hlavními symboly Velikonoc, vyzkouší si velikonoční zvyky a tradiční staročeské jarní hry. Společně si vyrobíme velikonoční dekoraci.


Včelka Věrka

MŠ / duben–říjen / 120 minut

Včelka Věrka nás provede svým domovem plným pilných kamarádek. Ukáže nám, kdo žije v úle. Spolu s ní si vyzkoušíme různá včelí řemesla. Pomůžeme Věrce se sbíráním nektaru a pylu z květů. Ochutnáme med a na památku si vyrobíme včelku Věrku.


 

Na přírodě nám záleží!
Proto balíme do použitých krabic.